the reviewer :
01 -A.A. Long. Hellenistic Philosophy. University of California, 1992. (2nd Ed.)
02-Baird, Forrest E. (2008). From Plato to Derrida. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice Hall. ISBN 0-13-158591-6.
03-Bakalis, Nikolaos (2005). Handbook of Greek Philosophy: From Thales to the Stoics Analysis and Fragments, Trafford Publishing ISBN 1-4120-4843-5
04--Brun (J.), Platon et l'académie, Que sais-je ?/PUF.
05-Charles Freeman (1996). Egypt, Greece and Rome. Oxford University Press.
06--Châtelet (F.), Platon, Folio-Essais.
07-Jacob André et des outres, L’UNIVERS PHILOSOPHIQUE, éditions PUF, Paris,1989.
08-Jacob André et des outres, Les œuvres Philosophiques, Tome 1, PUF, Paris, 1990.
09-John Burnet, Early Greek Philosophy, 1930.
10-Martin Litchfield West, Early Greek Philosophy and the Orient, Oxford, Clarendon Press, 1971.
11-Moreau (J.), Aristote et son école, (PUF)
12-Platon , La République , Tr: Robert Baccou , Garnier –Flammarion , Paris.
13-Rodis-Lewis (G.), Epicure et son école, Idées-Gallimard.
14-Schuhl; Pierre Maxime; L’œuvre de Platon, Librairie philosophique J.Vrin; Paris, 1984.
15-Strauss ,Leo Et Josep Cropsey L’HISTOIRE DE LA PHILOSOPHIE POLITIQUE, P.U.F, E1, PARIS, 1994.
16-William Keith Chambers Guthrie, A History of Greek Philosophy: Volume 1, The Earlier Presocratics and the Pythagoreans, 1962.
- معلم: MALIKA AMROUN
Subject vocabulary :
1) Aristotle's philosophy: his origins and works, his classification of sciences.
2) The theory of the soul .
3) Logic and the theory of knowledge.
4) - Aristotle's metaphysics.
5) Cynicism: its sources, principles, representatives.
6) Epicureanism: Epicurus, his origins, his students and his works.
7) His philosophy of knowledge and ethics.
8) Stoicism: its origins and sources.
9) The function of philosophy, its divisions, logic and knowledge among the Stoics.
10) Skeptical tendency: Pyrrho, his doctrine and arguments.
11) Neoplatonism: religion and philosophy.
12) The Alexandrian school: its origins and general characteristics.
13) Philo of Alexandria: his philosophy in reconciling the Torah and wisdom.
14) Plotinus: his personality and works.
15) The theory of emanation, the three hypostases.
Evaluation method : Continuous + written exam.
لفلاسفة اليونان .
مفردات المادة :
1) فلسفة أرسطو:نشأته وأعماله، تصنيفه للعلوم.
2) نظرية النفس ـ
3) المنطق ونظرية المعرفة
4) ـ الميتافيزيقا عند أرسطو
5) النزعة الكلبية: مصادرها، مبادئها، ممثليها.
6) الأبيقورية:أبيقور نشأته، تلامذته وأعماله.
7) فلسفته في المعرفة والأخلاق
8) الرواقية: نشأتها ومصادرها
9) وظيفة الفلسفة، أقسامها،المنطق والمعرفة عند الرواقيين.
10) النزعة الشكية: بيرون مذهبه وحججه.
11) الأفلاطونية المحدثة: الدين والفلسفة
12) مدرسة الإسكندرية: نشأتها وخصائصها العامة.
13) فيلون الإسكندري: فلسفته في التوفيق بين التوراة والحكمة.
14) أفلوطين: شخصيته وأعماله
15) الأقانيم الثلاثة.نظرية الفيض.
- معلم: MALIKA AMROUN
The subject of : Greek Philosophy 2
fourth semester
Second year of Bachelor’s degree in Philosophy
Unit Title :Basic teaching units
Balance : 05
Factor : 02
Education Objectives :
1/ Learn about the most important stations of Greek Philosophy.
2/ Distinguishing between the different trends of Greek Philosophy.
3/ Realizing the great transformation that the Greeks brought about at the level of rational, systematic thinking.
Prior knowledge required :
1-History of Eastern Civilizations.
2-History of Greek Civilization.
3-Characteristics of Eastern Thought.
Acquired abilities :
1- To be able to distinguish between the different schools of Greek Philosophy.
2- To be able to identify the contributions of Greek philosophers in solving philosophical problems.
3- To understand the different readings of Greek philosophy.
- معلم: MALIKA AMROUN
وزارة التعليم العالي و البحث العلمي
جامعة عباس لغرور – خنشلة –
كلية العلوم الاجتماعية و العلوم الإنسانية
قسم : العلوم الاجتماعية المستوى و التخصص : الثانية لسانس فلسفة
مادة : الفلسفة اليونانية 2 السداسي : الرابع / الموسم الجامعي:2024-2025
التعريف بمادة الفلسفة اليونانية2:
مادة الفلسفة اليونانية2 تنتمي للمقرر الدراسي لمستوى السنة الثانية ليسانس تخصص فلسفة و هو تابع للسداسي الرابع بعد مادة الفلسفة اليونانية 1 للسداسي الثالث لنفس المستوى، و هي تتمة لأهم المحطات الفلسفية و مراحل التفكير الفلسفي للفلسفة اليونانية.
إن الهدف من هذه المادة هو تعرف الطلبة على أبرز محطات الفلسفة اليونانية مع إمكانية التمييز بين مختلف اتجاهاتها بالإضافة إلى تمكن الطالب من إدراك التحول الكبير الذي أحدثه الإغريق على مستوى التفكير العقلاني المنهجي و التعامل المباشر مع المصادر الخاصة بالفلسفة اليونانية و الأمر الذي يمكن الطالب أكثر من المادة كونه ملم بمكتسبات و معارف مسبقة من خلال تاريخ الحضارات الشرقية و خصائص الفكر الشرقي مع الإلمام بتاريخ الحضارة الإغريقية على العموم.
يكتسب الطالب من مادة الفلسفة اليونانية2 قدرات تمكنه على التمييز بين مختلف مدارس الفلسفة الإغريقية بالإضافة إلى تحديد و تبيان مختلف الإسهامات التي قدمها الفلاسفة اليونان في حل جملة من الإشكاليات الفلسفية مع التعامل المباشر و القراءات المتعددة للفلسفة الإغريقية و المصادر التي أنتجها كبار الفلاسفة اليونان .
Summary of Greek Philosophy 2:
In the second part of the Greek philosophy course, we move on to the philosophy of Aristotle, who was a student of Plato and which emerged in the fourth century BC, with a comprehensive study that includes his classification of the sciences and various philosophical topics, the most important of which are the theory of the soul, logic, the theory of knowledge, metaphysics, and the nature of existence. Thus, we have finished with regard to the comprehensive coverage of the most important historical stage of Greek philosophy, which is the stage of philosophical maturity. We will then cover the study of the most important philosophical schools in Greek thought, starting with the Cynic tendency, which focused on living according to nature, and it is most important representative is Diogenes the Cynic, and it is among the minor Socratic schools. Then we will discuss the most important major Aristotelian schools, including Epicureanism, which was founded by Epicurus, who focused on the search for happiness through rational pleasure.
Then the Stoic school led by Zeno who focused on living according to reason and nature and the school considered virtue to be the highest good, reaching the skepticism founded by Pyrrho who considered the impossibility of knowledge, then Neoplatonism which combined religion and philosophy and one of its most important representatives is Plotinus who presented the theory of emanation and the three hypostases in his philosophy which relates to the idea that everything stems from one supreme source and from which the three hypostases flow, which are: mind, spirit and matter.
- معلم: MALIKA AMROUN
Second year of Bachelor’s degree in Philosophy
Introduction to Greek Philosophy 1:
The subject of Greek Philosophy 1 belongs to the curriculum of the second year of the Bachelor’s degree in Philosophy in the third semester, and is followed by the subject of Greek Philosophy 2 as a continuation of the subject in the fourth semester of the same level, and includes the most important philosophical stations and stages of philosophical thinking in Greek philosophy.
The purpose of this course is to introduce students to the most prominent stages of Greek philosophy with the ability to distinguish between its various trends, in addition to enabling the student to realize the great transformation that the Greeks brought about at the level of rational, systematic thinking and direct dealing with the sources specific to Greek philosophy What enables the student more than the subject is that he is familiar with prior acquisitions and knowledge through the history of Eastern civilizations and the characteristics of Eastern thought, along with familiarity with the history of Greek civilization in general.
The student acquires from the subject of Greek Philosophy 1 the abilities that enable him to distinguish between the different schools of Greek philosophy, in addition to identifying and clarifying the various contributions made by Greek philosophers in solving a number of philosophical problems, with direct dealing and multiple readings of Greek philosophy and the sources produced by the great Greek philosophers.
- معلم: MALIKA AMROUN
ملخص مادة الفلسفة اليونانية 1:
سوف نتحدث عن مدخل لمادة الفلسفة اليونانية والذي يشمل مصادر و إرهاصات الفلسفة اليونانية من خلال الإحاطة بأهم التأثيرات الثقافية و الفكرية من حضارات الشرق و كيف ساهمت في بلورة الفكر الفلسفي عند أوائل الفلاسفة الطبيعيين مع الإشارة إلى دور الشعر و الأدب و الأسطورة في تشكل الفكر الإغريقي من خلال أعمال هزيود و هوميروس التي تعكس مختلف القيم و المعتقدات الدينية للحضارة الإغريقية و بعدها أهم خصائص الفلسفة اليونانية.
نتناول في المحاضرات اللاحقة مرحلة ما قبل السقراطية التي تتضمن مختلف المدارس الطبيعية التي حاولت تفسير طبيعة الكون و التي تمثلت في : المدرسة الأيونية، فلسفة هيراقليطس التي تمثل أواخر المدرسة الأيونية و المدرسة الايلية و الفيثاغورية و الذرية، ننتقل فيما بعد إلى مرحلة سقراط والسفسطائيون و ختاما فلسفة أفلاطون لنتوقف عند أهم المسائل التي تناولها و بحث فيها من بينها نظرية المعرفة و نظرية المثل و نظرية الجدل و الأخلاق و السياسة و طبعا سيكون هناك تتمة إن شاء الله لمراحل الفلسفة اليونانية في السداسي الرابع مع مادة الفلسفة اليونانية2 .
Subject vocabulary :
1) Introduction: Greece and Eastern Civilizations, Sources and Precursors of Greek Philosophy.
2) Poetry and Myths (Hesiod - Homer).
3) Secret Religions.
4) Political Thought and the Seven Sages.
5) Characteristics of Greek Philosophy.
6) Ionian Natural School.
7) Heraclitus's Philosophy.
8) Pythagorean School, its Philosophy of Number and Ethics.
9) Eleatic School.
10) Sophist Movement: The Problem of Truth and Knowledge.
11) Socratic Philosophy (Sources of Our Knowledge of Socrates - Philosophy of Essences, Socrates' Method)
12) Plato: His Age - Sections of His Philosophy.
13) Plato's Theory of Knowledge.
14) Plato's Dialectic - Theory of Ideas.
15) Plato's Philosophy of Education and Politics.
Evaluation method : Continuous + written exam.
- معلم: MALIKA AMROUN
Summary of Greek Philosophy 1 :
We will talk about an introduction to the subject of Greek philosophy, which includes the sources and beginnings of Greek philosophy by covering the most important cultural and intellectual influences from the civilizations of the East and how they contributed to the crystallization of philosophical thought among the first natural philosophers, with reference to the role of poetry, literature and myth in the formation of Greek thought through the works of Hesiod and Homer, which reflect the various values and religious beliefs of Greek civilization, and then the most important characteristics of Greek philosophy.
In the following lectures, we will discuss the pre-Socratic period, which includes the various natural schools that attempted to explain the nature of the universe, represented by: the Ionian school, the philosophy of Heraclitus, which represents the late Ionian school, the Eleatic school, the Pythagorean School, and atomism.
We will then move on to the stage of Socrates and the Sophists, and finally Plato’s philosophy, to stop at the most important issues that he addressed and researched, including the theory of knowledge, the theory of ideas, the theory of dialectics, ethics, and politics. Of course, there will be a continuation, God willing, of the stages of Greek philosophy in the fourth semester with the subject of Greek Philosophy 2.
- معلم: MALIKA AMROUN
وزارة التعليم العالي و البحث العلمي
جامعة عباس لغرور – خنشلة –
كلية العلوم الاجتماعية و العلوم الإنسانية
قسم : العلوم الاجتماعية المستوى و التخصص : الثانية لسانس فلسفة
مادة : الفلسفة اليونانية 1 السداسي : الثالث / الموسم الجامعي:2024-2025
التعريف بمادة الفلسفة اليونانية1:
مادة الفلسفة اليونانية1 تنتمي للمقرر الدراسي لمستوى السنة الثانية ليسانس تخصص فلسفة في السداسي الثالث و يتبع بمادة الفلسفة اليونانية 2 كتتمة للمادة في السداسي الرابع لنفس المستوى، و تتضمن أهم المحطات الفلسفية و مراحل التفكير الفلسفي للفلسفة اليونانية.
إن الهدف من هذه المادة هو تعرف الطلبة على أبرز محطات الفلسفة اليونانية مع إمكانية التمييز بين مختلف اتجاهاتها بالإضافة إلى تمكن الطالب من إدراك التحول الكبير الذي أحدثه الإغريق على مستوى التفكير العقلاني المنهجي و التعامل المباشر مع المصادر الخاصة بالفلسفة اليونانية و الأمر الذي يمكن الطالب أكثر من المادة كونه ملم بمكتسبات و معارف مسبقة من خلال تاريخ الحضارات الشرقية و خصائص الفكر الشرقي مع الإلمام بتاريخ الحضارة الإغريقية على العموم.
يكتسب الطالب من مادة الفلسفة اليونانية1 قدرات تمكنه على التمييز بين مختلف مدارس الفلسفة الإغريقية بالإضافة إلى تحديد و تبيان مختلف الإسهامات التي قدمها الفلاسفة اليونان في حل جملة من الإشكاليات الفلسفية مع التعامل المباشر و القراءات المتعددة للفلسفة الإغريقية و المصادر التي أنتجها كبار الفلاسفة اليونان .
- معلم: MALIKA AMROUN