Summary of Greek Philosophy 2:

 

In the second part of the Greek philosophy course, we move on to the philosophy of Aristotle, who was a student of Plato and which emerged in the fourth century BC, with a comprehensive study that includes his classification of the sciences and various philosophical topics, the most important of which are the theory of the soul, logic, the theory of knowledge, metaphysics, and the nature of existence. Thus, we have finished with regard to the comprehensive coverage of the most important historical stage of Greek philosophy, which is the stage of philosophical maturity. We will then cover the study of the most important philosophical schools in Greek thought, starting with the Cynic tendency, which focused on living according to nature, and it is most important representative is Diogenes the Cynic, and it is among the minor Socratic schools. Then we will discuss the most important major Aristotelian schools, including Epicureanism, which was founded by Epicurus, who focused on the search for happiness through rational pleasure.
 
Then the Stoic school led by Zeno who focused on living according to reason and nature and the school considered virtue to be the highest good, reaching the skepticism founded by Pyrrho who considered the impossibility of knowledge, then Neoplatonism which combined religion and philosophy and one of its most important representatives is Plotinus who presented the theory of emanation and the three hypostases in his philosophy which relates to the idea that everything stems from one supreme source and from which the three hypostases flow, which are: mind, spirit and matter.

 

ملخص مادة الفلسفة اليونانية 2:

ننتقل في الجزء الثاني لمادة الفلسفة اليونانية إلى فلسفة أرسطو الذي كان تلميذا لأفلاطون والتي نشأت في القرن الرابع قبل الميلاد  مع دراسة شاملة تتضمن تصنيفه للعلوم و مختلف المباحث الفلسفية أهمها نظرية النفس ، المنطق، نظرية المعرفة و الميتافيزيقا و طبيعة الوجود و بالتالي نكون قد انهينا فيما يخص الإحاطة الشاملة بأهم مرحلة تاريخية للفلسفة اليونانية و هي مرحلة النضج الفلسفي، و بعدا سنحيط بالدراسة لأهم المدارس الفلسفية في الفكر اليوناني بدءا بالنزعة الكلبية التي ركزت على العيش وفق الطبيعة و أهم ممثل لها هو : ديوجين الكلبي،  و هي من بين المدارس السقراطية الصغرى، ثم سنتطرق إلى أهم المدارس الأرسطية الكبرى منها : الأبيقورية التي أسسا أبيقور  و الذي ركز على البحث عن السعادة  من خلال اللذة العقلانية،         ثم مدرسة الرواقيين بزعامة زينون الذي ركز على العيش وفق العقل و الطبيعة واعتبرت المدرسة أن الفضيلة هي الخير الأسمى،وصولا إلى النزعة الشكية التي أسسها بيرون الذي  اعتبر عدم إمكانية المعرفة ثم الأفلاطونية المحدثة التي دمجت بين الدين و الفلسفة و من أهم ممثليها أفلوطين الذي قدم نظرية الفيض و الأقانيم الثلاثة  في فلسفته التي تتعلق بفكرة أن كل شيء ينبع من مصدر واحد أسمى و تتدفق منه الأقانيم الثلاثة       و هي : العقل و الروح و المادة، و بعدها سنتعرف على  مدرسة الإسكندرية التي تتميز بتنوعها الفكري ، نشأت  في القرن الثالث قبل الميلادي و عمدت إلى دمج الفلسفة اليونانية مع الفكر اليهودي و المسيحي        و من أهم روادها : فيلون الاسكندري و الذي حاول التوفيق بين الفلسفة و التوراة و قد اعتبر أن الحكمة اليونانية يمكنها دعم الفهم الديني.